4xUlenberg.reismee.nl

Monument Valley - het land van Lucky Luke en John Wayne

Monument Valley

Vandaag zou een vreemde dag worden. We moesten bijtijds uitchecken uit Holliday Inn in Chinle, en we zouden pas om 18:00 bij Monument Valley verwacht worden voor een 2,5 uur durende tour door dit waanzinnige stuk land. Flink wat tijd te doden dus. Wat hebben we gedaan? Weten jullie nog van die hoogte van gisteren? Nou, daar gaan we vanochtend vanaf. Yep, helemaal naar beneden. Er loopt een wandelpadje van boven naar beneden, en die zijn we helemaal naar beneden afgedaald. Het was een prachtige wandel/klim tocht van een stevig uurtje naar beneden, en weer naar boven. Dat was gelukkig niet bij de grootste hoogte, want dat zou te stijl zijn, maar bij een ander viewpoint ging dit helemaal prima.

Na de wandeltocht hebben we even ergens bij een Best Western geluncht, en zijn we op weg gegaan naar Monument Valley. Twee en een half uur rijden over een wereldberoemde weg, naar een wereld beroemd monument.

Monument Valley is nog steeds Navajo land, en daar zorgen ze erg goed voor. Ze exploiteren het gedoseerd aan filmstudio's en ze doen er rondleidingen. Deze rondleidingen mogen alleen gegeven worden door Native Navajo indianen.

Zie je Monument Valley, dan zie je het land van Lucky Luke en John Wayne. En binnenkort het land van The Lone Ranger en zijn zwart-wit gevlekte paard Pinto. Johnny Depp vervult de rol van Navajo Chief Tonto. Talloze films zijn hier opgenomen, en ben je hier ooit geweest, vergeet je dit nooit meer. Wij hadden één van de laatste medicijnmannen van de Navajo in dit gebied als gids. Chief Vincent. Chief Vincent was eigenlijk al gepensioneerd, maar steeds weer wordt hij gevraagd z'n rituelen uit te voeren, dus heeft hij z'n pensioen er maar aangegeven, en is hij weer gewoon medicijnman.

Na afscheid genomen te hebben van Chief Vincent, zijn we naar Tuba City gereden om in het fantastische hotel Moenkopi Legacy Inn ontvangen te worden. Een luxe suite met heerlijk ruime bedden, en een diner bij Denny's.

Morgen weer een reisdag naar Moab Valley, daarna… rafter op de Colorado river!

See you soon!

Pat, Charley, Arnie and Men

Harry Rexwinkel

Later.....

Mamadejong

Zo n wandeling naar beneden en weer naar boven, dat lijkt me nou geweldig!!!